Your SEO optimized title page contents

Inköpskonsulter

Vi har ett rikstäckande nätverk av kompetenta konsulter som hjälper dig ta inköpet till nya nivåer. Oavsett om det gäller förhandling, analys, kategoristyrning eller ett specifikt projekt så kommer våra konsulter öka er lönsamhet. Vi skräddarsyr samarbetet efter ert behov och hittar den lösning som passar er bäst.
Inköpskonsulter

 

Vi på Inköpsdesign är experter på att hjälpa våra kunder lyfta inköpet till nya nivåer. Vi ser valet att ta in en inköpskonsult som ett naturligt alternativ för att öka effektiviteten i organisationen. Oavsett om det gäller inköpschefer, strategiska inköpare eller operativa inköpare finns det ett syfte med konsulten – att öka lönsamheten.

Vad gör en inköpare?

En inköpare hjälper dig hantera inköp när det behövs som mest. Alla organisationer upplever situationer eller perioder som kräver extra arbetskraft och dessa kan hanteras med hjälp av en inköpskonsult. Så istället för att ha en inköpsavdelning som är överbemannad kan du välja att taktiskt ta in en inköpskonsult för de perioder som kräver ett par extra inköpshänder. Detta hjälper er öka lönsamheten och samtidigt behålla samma kvalité.

Hyra inköpskonsult

Att hyra en inköpare, oavsett om det är som inköpschef, strategisk inköpare eller operativ så kommer ni få ut nytta av det. Vi har därför valt att sammanställa ett typiskt scenario där våra konsulter gjort skillnad så du ser hur vårt arbete utförs.

Medelstort företag i Stockholm – inköpschef som är ny på jobbet behöver hjälp

I detta fall har inköpschefen precis börjat hos ett tillverkande företag som är placerat i Stockholm med en omsättning på cirka 500 miljoner. Hon inser snabbt att inköpsavdelningen inte arbetar efter analyser och mer på känn. Därför väljer hon att, som en start i sitt arbete, att genomföra en grundlig analys av inköp hos företaget. Det enda problemet är att hon inte har tillräckligt med kollegor för att genomföra analysen.

Lösningen: hon kontaktar Inköpsdesign som effektivt levererar en strategisk inköpskonsult med specialistkompetens inom analys på ett par veckor. Konsulten börjar arbeta direkt och hjälper företaget att genomföra en utförlig analys som används som underlag för inköpsarbetet. Förutom att få sin analys genomförd får inköpschefen även väl beprövade inköpsrutiner för framtida arbete och det är bara ett område vi kan hjälpa företag inom.

Vad gör en strategisk inköpare?

Våra konsulter tillhandahåller en variation av expertområden. Förutom specialistkunskapen har våra medarbetare en baskunskap inom inköp som gör att ni kan få hjälp med en variation av uppgifter. Mer konkret kan ni få hjälp med leverantörsstrategier, förhandlingar, kategoristrategier, sortimentsutveckling, prissättning och utförliga analyser. Detta gör att ni får en strategisk inköpare vars arbetsuppgifter är mångsidiga och gör skillnad på riktigt.

 

Vår Inköpsexpertis finns närvarande i alla branscher

Inköpsdesigns rekryterare berättar – att matcha konsult med företag

Maria Nolberg är rekryterare på Inköpsdesign, här berättar hon om konsulten Håkan och hur det känns att matcha rätt person med rätt företag.

Idag hade jag ett avstämningssamtal med en av våra nya konsulter, Håkan, som jobbat ungefär en månad in i uppdraget. Känslan när jag lägger på är värme och glädje. Håkan hade gått utan arbete under en period efter att ha tagit ett avgångsvederlag från sin förra arbetsgivare. Eller nej – det är inte sant. En person som Håkan går inte sysslolös, när jag ringde honom för en första telefonintervju stod han uppe i en sky-lift och jobbade med något på hög höjd. Ett jobb på ett lager som han hade under tiden han letade efter ett jobb inom inköp.

Processen med hans nya uppdragsgivare gick snabbt och innan sommaren hade börjat hade Håkan sina första dagar på företaget. När jag ringde för feedback på hans introduktion på arbetsplatsen och på vår process beskrivs han som ett skolboksexempel på hur man tar hand om och introducerar en konsult. Han hade fått börja i produktionen med att packa varor och löpande haft tydliga uppföljningar med sin chef, som också varit tillgänglig när han behövt ställa frågor. Han fick även möjlighet att åka till huvudkontoret och träffa sina andra inköpskollegor. Företaget månar om sina anställda och likaså sina konsulter. Håkan berättade att han på kort tid känner sig som en i gänget.

 På frågan om hur vi på Inköpsdesign skött oss både under rekryteringsprocessen och under den första tiden som anställd säger Håkan:

  – Klockren match från första början med kunden och uppdraget! Min kompetens är väl tillvaratagen på och jag har fått tydlig och snabb respons under hela processen. När jag haft frågor om hur jag ska rapportera min tid efter jag blivit anställd så har jag fått svar – om inte samma dag, så dagen efter.

 Samtal som dessa gör mig glad, glad på riktigt. Att få vara en del av framgången när ett företag och en person passar för varandra. Att hjälpa Håkan till nytt jobb och att hjälpa vår kund få gedigen kompetens.

Interim inköp

De flesta organisationer upplever situationer där ett par extra inköpshänder kan vara till nytta. Det kan vara specifika projekt, extra hög arbetsbelastning, semester eller kanske föräldraledighet? Oavsett behov hjälper vi er med rätt kompetens när ni behöver den som mest.

Oavsett behov har vi rätt interimslösning som hjälper dig hantera det tillfälliga behovet 

 

r

Extra hög arbetsbelastning

Alla företag upplever perioder som är extra intensiva. Det kan vara säsongsbaserat eller kanske en ny marknadstrend? Med en interim inköpare hjälper vi dig hantera situationen och  ta tillvara på möjligheterna.

Semesterveckor

Alla tar semester, inklusive inköpare. En interim inköpare hjälper dig hålla inköpsfunktionen fungerande året runt, även under semesterveckorna. Med oss som samarbetspartner kommer du se fram emot att arbeta efter semestern.

Föräldraledighet

När det lilla miraklet sker finns vi där för att hjälpa dig få ut det mesta av situationen. Oavsett om du eller din medarbetare går på föräldraledighet  kommer våra interimslösningar ta hand om inköp. När du väl kommer tillbaka är inköpet väl omhändertaget.

k

Projekt

Har du idéer som du vill genomföra men inte kan på grund av tidsbrist? Våra inköpare kan hjälpa dig utföra projektet eller upprätthålla inköpsfunktionen medan du fullföljer dina tankar. Analyser, uppföljningar och utvärderingar är viktiga inslag i en väl fungerade inköpsorganisation och en interimslösning ger dig som inte har tid möjlighet att få ta del av detta.

Omorganisation

Genomgår er organisation förändring i struktur? Vi hjälper er täcka de tillfälliga luckorna som uppstår i samband med ändringen. Våra erfarna inköpare gör omorganisationen smidig och smärtfri.

Sjukskrivning

Har ni en lucka att fylla tills kollegan är tillbaka? Det är viktigt att återhämta sig ordentligt. Vi hjälper er täcka upp för kollegan som blivit sjukskriven. När kollegan är tillbaka lämnar vi över ett väl omhändertaget inköpsarbete.

Kontaktuppgifter

Boka ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en av våra experter.

    Kontakta oss

    9 + 15 =

    Vi kan en sak – inköp

    Boka ett kostnadsfritt kundrådgivningssamtal med en av våra experter.

    Stockholm:
    Sara Jägborn
    070-080 75 91 sara.jagborn@inkopsdesign.com

    Göteborg:

    Rolf Persson
    073-656 56 19
    rolf.persson@inkopsdesign.com