Smartare inköp

Strategi Supply Chain

Vi på Inköpsdesign tror på att inköp ska vara lönsamma i längden

  • Att köpa billigast nu är ofta att köpa dyrt i längden
  • Inköp är nyckeln till hållbara verksamheter
  • Hållbara inköp utifrån ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv
  • Inköp är en spegelbild av hela verksamheten

Vi hjälper er att analysera, skapa och ge förslag till att hantera processer i samband med inköp. Detta innebär allt ifrån att identifiera och välja konkurrenskraftiga leverantörer, genomföra strategier och kontrakt till att optimera lagernivåer och leveransprecision.

Läs vidare och boka möte

Nulägesanalys

Syfte

Att få en bild av inköpsorganisationens nuläge i form av organisation, processer, ansvarsområden, kompetens etc. samt att skapa förutsättningar för en effektiv och mer lönsam verksamhet. Övergripande för bolaget eller för en enskild avdelning.

Nytta

Nulägesanalysen resulterar i en färdig handlingsplan med en prioriterad åtgärdslista. Pris inkluderar allt arbete och material såsom intervjuer, analys och sammanställning samt upprättande av prioriterad handlingsplan. Nulägesanalysen genomförs inom 2-4 veckor efter avtal. Tidplan bestäms i samråd vid uppstart.

Nulägesanalysens steg

Intervjuer med nyckelpersoner

Djupintervjuer med 3-5 av företagets nyckelpersoner för att få förståelse för:

  • Struktur
  • Processer
  • Ansvarsområden

Identifiering av de 10 byggstenarna som förbättrar processen

  • Vision
  • Affärsidé och strategi
  • Inköp- och sourcingmission
  • Segmentering och strategier
  • Processer i flödet
  • Organisation
  • Leverantörsportölj
  • Stödsystem mätning/uppföljning
  • Resurser och kompetens
  • Kommunikation

Handlingsplan inklusive bemanning och kompetens

  • Handlingsplanen identifierar bra, bristfälliga och klart bristfälliga byggstenar
  • Ger förslag på åtgärder inom de olika områdena
  • Identifierar kompetens och resurser

Exempel på handlingsplaner

Med fokus på supply och operations

  • Sourcing processen
  • Avtalsstatus, hantering och uppföljning
  • Purchase to pay

Spendanalys

Vem köper vad hos vem?

Vår spendanalys ger er total förståelse för ert inköp. Vi levererar tillsammans med våra samarbetspartners en färdig analys som visar:

  • Köpbild
  • Inköpsmönster

Spendanalysens steg

Uppstart av samarbetet

Här ifrån tar Inköpsdesign hand om arbetet.

Vi sammanställer inköp

Vi sammanställer ert inköp och visualiserar exakt var ni spenderar.

Analys av inköp

Vi analyserar inköp och skapar en åtgärdslista.

Leverans

Vi presenterar vårt arbete och ser till att hjälpa er komma igång med arbetet.

Kategoristyrning

Kategoristyrt arbete ger bättre koll på inköp och öppnar därmed för ekonomiska besparingar. Arbetssättet är väl beprövat och utifrån en strävan att effektivisera och maximera vinsten. Det viktigaste när man ska jobba kategoristyrt är att få hela ledningen med sig och att det innefattar hela organisationen.

Boka möte

Kontakta oss för en analys

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig inom kort. Första mötet är självklart alltid kostnadsfritt och förutsättningslöst.

Vad våra kunder säger om vår analys

Jag skulle definitivt rekommendera Inköpsdesign! De har hjälpt oss dit vi är idag. Jan Ekroth, Inköpschef, Hyresgästföreningen Läs kundintervju

Rolf Persson

Hej! Vill du veta mer om hur ni kan spara
pengar och öka kvaliteten på era inköp,
ring mig på 073-656 56 19 eller maila rolf.persson@inkopsdesign.com.

Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med någon av våra experter i Stockholm eller Göteborg.

Boka

X