Your SEO optimized title page contents

En synlig och stark profil på Linkedin attraherar potentiella arbetsgivare, nästan 90 procent av företag i Sverige använder Linkedin som en del av rekryteringsprocessen. Det gör att din digitala närvaro är minst lika viktig att ordna som ett traditionellt cv. Maria Nolberg är rekryterare på Inköpsdesign och har arbetat med Linkedin under flera år, här får du tio steg till en optimerad Linkedinprofil.

1. Bli synligare
På Linkedin har alla användare en unik webbadress. Istället för att låta din profil ha en slumpmässigt vald adress, har du möjlighet att byta till en unik URL. Då blir det enklare att hitta dig via sökmotorer.

Gör så här: I övre högra hörnet på din profil trycker du på ”Redigera din offentliga profil” och under sektionen ”Ändra offentlig webbadress för profil” kan du välja den adress du önskar. Precis under denna inställning har du även möjlighet att bestämma vad som ska synas i din offentliga profil, det vill säga vad som syns för de som hittat dig via en sökmotor men inte är inloggade på LinkedIn.

2. Använd rubriken för att väcka intresse
Under din bild och ditt namn finns en rubrik som blir automatiskt ifylld med din senaste yrkestitel. Tillsammans med din bild och ditt namn är det denna rubrik som kommer att synas i alla sökresultat, så låt den bli ett utrymme för att väcka intresse kring din profil. Anpassa texten efter var du befinner dig i ditt yrkesliv. För den som söker nytt jobb kan ”Öppen för nya möjligheter” vara en lämplig rubrik.

3. Bilden är viktig
Profiler som har en bild får 21 gånger fler besökare, 36 gånger fler meddelanden och 9 gånger fler visningar. Utan bild minskar chansen att få nya kontakter och jobbförfrågningar. Din profilbild bör visa ditt ansikte och vara professionell.

4. Nätverket är slutet på regnbågen
Desto fler kontakter du har, desto mer synlig och sökbar är du för andra personer. Eftersom synlighet är viktigt gäller det att skapa kontakt med personer som du känner, har jobbat med eller haft någon form av professionell kontakt med. Vill du skapa kontakt med någon som du inte känner men som verkar intressant är ett tips att skicka med en kortare kommentar i kontaktförfrågan. Utöver kontakter är din aktivitetsnivå en faktor, ju mer aktiv du är desto mer syns du.

5. Utnyttja sammanfattningen
Du kan lätt lägga till en sammanfattande text till profilen. Detta är en bra chans för att ge ett första personligt intryck. Skriv en kort, koncist och kärnfull text om din bakgrund, dina framtida ambitioner och personliga karaktärsdrag. Ett tips är att göra din sammanfattning i punktform med 3–4 korta punkter som belyser det allra viktigaste. Tänk på att inte vara allt för personlig, då din Linkedin är betydligt mer öppen och offentlig än ditt personliga brev och CV.

6. Berätta vad du kan
Att berätta om dina kompetenser i din profil gör det ännu lättare för dig att bli sökbar för framtida arbetsgivare. Ta gärna med både tekniska och personliga egenskaper, eftersom det ger rekryterare en tydlig översikt.

7. Short is sweet
En generell regel på Linkedin är att skriva kort, koncist och relevant. Väldigt få medlemmar orkar läsa långa texter, försökt därför att hålla det sammanfattande. En vanlig fundering är hur man ska redogöra för sin arbetslivserfarenhet på ett enkelt sätt. Förutom titel, arbetsgivare och årtal så räcker en kort arbetsbeskrivning med ansvarsområden och vad du åstadkommit. Var inte rädd för att ge konkreta exempel.

8. Berika profilen med bilder och media
På din profil har du möjlighet att lägga till bilder, videoklipp och presentationer. Du kanske har jobbat på ett projekt som fått uppmärksamhet i media? Reklamfilmer och liknande bryter av och gör profilen levande.

9. Skapa jobbnotiser
Linkedin har lanserat två nya funktioner som gör det enklare att inte missa chanser hos en arbetsgivare du gillar. Den första funktionen gör att du får en notis varje gång företaget lägger upp ett ledigt jobb medan den andra funktionen låter dig visa för företaget att du är intresserad av att jobba hos dem.

10. Be om en rekommendation
Förutom att dina kontakter kan intyga dina kompetenser kan du be kollegor, kunder, leverantörer och chefer skriva en rekommendation om hur ert gemensamma arbete varit. Ett tips är att börja med att själv ge en rekommendationer och att sedan be om att få tillbaka.

Vi på Inköpsdesign rekryterar och konsulterar ständigt nya medarbetare till våra kunder. Vill du veta mer? kontakta oss på 070-404 18 80 eller info@inkopsdesign.com.

Vi kan en sak – inköp

Boka ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en av våra experter.

Stockholm:
Sara Jägborn
070-080 75 91 sara.jagborn@inkopsdesign.com

Göteborg:

Rolf Persson
073-656 56 19
rolf.persson@inkopsdesign.com