I mitten av december 2020 fick Inköpsdesign en förfrågan från Presto. De behövde rekrytera en strategisk inköpare med start omgående.

Göran Hult, inköpschef på Presto, hur gick det att samarbete med Inköpsdesign?

– Det var ett seriöst och ett bra samarbete, Inköpsdesign var engagerade och serviceinriktade.

Fick du presenterat kandidater som förväntades kunna passa rollen ni sökte?

– Ja, vi fick flera intressanta kandidater. Sedan gjorde Inköpsdesign en andra sökning för att hitta helt rätt.

Om du skulle rekrytera inom inköp igen, skulle du använda Inköpsdesign igen?

– Ja, troligtvis.

 

Lena Söderberg, vd på Inköpsdesign, hur kommer det sig att Presto valde er?

– Vi är nischade mot inköp och Supply Chain och matchar inte bara ett CV mot en kravspecifikation utan pratar med inköpare dagligen. Det har bidragit till att vi blivit bra på att förstå och stämma av vad de olika rollerna innebär ”bakom” själva kravprofilen.

Hur gick rekryteringsprocessen till?

– Processen inleddes tillsammans med Inköpschefen på Presto, för att ta fram rätt kravprofil och annonsunderlag.

Vad var resultatet?

– Utmaningen var att hitta en kandidat i närområdet, vilket gjorde att vi fick ta ett omtag eftersom en kandidat föll bort. Trots det klarade vi av att hålla tidsramen enligt avtal på 6-8 veckor. Inom 8 veckor hade Presto anställt en lämplig kandidat till den strategiska inköpsrollen. Inköparen var senior och hade strategisk kompetens som matchade kravprofil och de personlighet som stämde överens med hur företaget vill jobba; professionellt med en rak och tydlig framtoning.

Läs mer om Inköpsdesigns rekryteringsprocess

Lena Söderberg

Hej! Vill du veta mer om hur ni kan spara
pengar och öka kvaliteten på era inköp,
ring mig på 070-404 18 80 eller maila lena.soderberg@inkopsdesign.com.

Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med någon av våra experter.

Boka

X