InköpsdesignKarriärstips

Inköpare: fördelar och nackdelar med att arbeta hemifrån

26 augusti 2020

Coronakrisen gör att många inköpare arbetar hemifrån och fysiska möten ersätts med videomöten. Erik Hjert, projektinköpare och konsult på Inköpsdesign redogör för fördelar och nackdelar med att arbeta hemifrån.

– Du lär inte känna människor på samma sätt digitalt. Något så enkelt som att äta en lunch tillsammans ger en annan dimension i relationen säger Erik Hjert, projektinköpare och konsult på Inköpsdesign.

Att göra en affär är en fråga om förtroende. Det blir ingen bra affär om du inte litar på din motpart och det kan vara svårt att skapa det bandet med en röst i en suddig video.

Handlar det däremot om att upprätthålla existerande relationer med exempelvis kollegor och befintliga leverantörer, upplever Erik att det digitala mötet fungerar bättre.

– Det blir en helt annan femma om du varit i ett företag i flera år och känner de du arbetar med. Då tycker jag att distansarbetet fungerar avsevärt bättre.

 Risk för underinformation
Att arbeta tillsammans på ett kontor gör att det är enklare att få snabba svar på brådskande frågor, relevant information delas även utanför bokade möten vilket riskerar att göra distansmedarbetare underinformerade. Dessutom finns det tid att skapa och fördjupa relationer under fysiska lunchraster och fikapauser.

– Just nu arbetar jag med att utveckla teknik, vilket innebär väldigt många kontaktytor. En fördel med att sitta på ett kontor är att man får reda på mycket under en lunch eller en fika.

Tidseffektivitet och större fokus
Inköparens arbetsuppgifter innehåller ofta administrativa uppgifter, exempelvis som att förbereda avtal. Här ser Erik en fördel med att kunna arbeta hemifrån eftersom man kan sitta i lugn och ro och koncentrera sig bättre än i exempelvis ett öppet kontorslandskap.

– Ett annat stort plus är att slippa åka fram och tillbaka till kontoret. Du sparar in restid och slipper slösa tid i bilköer. Tidigare i min karriär har jag lagt mycket tid på att sitta i bilkö ut till Kista och tänkte alltid att det vore en fördel att kunna jobba hemifrån vid behov och slippa trängseln.

– Jag har även märkt att det generellt är lättare för unga människor att arbeta på distans. Även om de har mycket att lära om inköparrollen så har de en helt annan vana vid att kommunicera digitalt, avslutar Erik Hjert, projektinköpare och konsult på Inköpsdesign.

Aktuellt

Visa alla nyheter

Rolf Persson

Hej! Vill du veta mer om hur ni kan spara
pengar och öka kvaliteten på era inköp,
ring mig på 073-656 56 19 eller maila rolf.persson@inkopsdesign.com.

Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med någon av våra experter.

Boka

X