Interim operativ inköpare

Att använda en interim operativ inköpare behöver inte vara grundat i ett tillfälligt behov, det kan vara en del av ett taktiskt beslut där en interimlösning hjälper inköpet vid t.ex. hög arbetsbelastning. Det kan vara avropsinköp, orderhandläggning, leveransbevakning, reklamationer eller andra administrativa uppgifter som är viktiga för att företaget ska fungera korrekt. Med en av Inköpsdesigns operativa inköpare på plats säkerställer du att allt finns på plats när det behövs.

Vad gör en operativ inköpare?

R

Undvika brist av material

En interim operativ inköpare ser till ni kan arbeta utan avbrott. Att rätt material, produkter eller tillbehör finns på plats i lager när det behövs helt enkelt.

 

 

Få inköpsarbetet att gå smidigt

Operativt inköpsarbete handlar mycket om att hantera incidenter som dyker upp. Vi har erfarenheten som hjälper er att uppnå smidighet i inköpsarbetet. Du slipper oroa dig för inköp på operativ nivå och kan fokusera på det långsiktiga inköpsarbetet när du har Inköpsdesign som samarbetspartner.

i

Administrativa inköpsuppgifter

En interim operativ inköpare hjälper er med bl.a. reklamationer, avropsinköp, leveransbevakning, tulladministration och fakturahantering. Personen agerar som spindeln i nätet och får den dagliga verksamheten att gå runt.
Vi hjälper dig att få kontroll på situationen helt enkelt.

Kontaktuppgifter
Boka ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en av våra experter.
    Kontakta oss

    10 + 9 =

    Vår Inköpsexpertis finns närvarande i alla branscher

    En operativ inköpares arbetsuppgifter


    Kundcase

     

    Medelstort företag i Stockholm – behov av ett par extra inköpshänder

    Företaget är verksam i detaljhandeln och befinner sig mitt i en tillväxtresa. I denna fas har VD:n specifikt nämnt att bolaget vill växa snabbt och hålla samma kvalité i arbetet. Därför kontaktades Inköpsdesign som val av konsult- och rekryteringspartner för inköpare. 

    Som en standard utförde Inköpsdesign en behovsanalys och såg ett akut behov av en interim operativ inköpare. Detta motiverades av att VD:n la cirka 20% av sin tid på samma arbetsuppgifter operativa inköpare ska göra d.v.s. avropsinköp, leveransbevakning, reklamationer och tulladministration.

    Istället för att spendera tid på arbetsuppgifter som inte tillhör VD:n rollen ska personen fokusera på det strategiska perspektivet. Detta var speciellt viktigt då flera marknader visat intresse för produkterna och därför rekommenderade Inköpsdesign en interim operativ inköpare som tillfällig interimlösning för att sedan gå över till en permanent inköpsrekrytering. 

    Interimlösning

    Inköpsdesign skickade snabbt ut en erfarenhet interim operativ inköpare som kunde avlasta VD:n. Istället för att lägga 20% av arbetstiden på operativt inköpsarbete kunde VD:n fokusera på att växa långsiktigt och hållbart. Vidare rekommenderade Inköpsdesign en permanent inköpsrekrytering av en operativ inköpare. Detta gjordes efter interimlösningen som varade i 6 månader och i dagsläget har företaget en permanent operativ inköpare som hjälper till på plats.