InköpsdesignNyhet

Intervju med Andreas Takacs på Green Cargo

20 december 2023

Hej Andreas Takacs berätta, vem är du?

Jag är CPO på Green Cargo sedan 2019. Det innebär att jag är chef över inköp, fastighet och försäkring.

Hur har din karriär sett ut?

Efter mina studier, till civilekonom, så jobbade jag på vattenfall 13 år, det var där jag kom in på det här med inköp, och insåg att jag gillade det. När jag lämnade Vattenfall var jag dels chef för en av de nordiska inköpsavdelningarna, dels för den globala utvecklingsavdelningen inom inköp och Supply Chain. Därefter blev det en tid på SILF, där jag hade en fri och innovativ roll som inköpskonsult och Head of Business content, men efter ett par år längtade jag tillbaka till en linjeroll, och då dök Green Cargo upp, där jag är nu.

 När du anställer konsulter eller medarbetare, vad anser du vara den viktigaste egenskapen, och är det någon skillnad på att anställa en konsult eller en medarbetare?

Egentligen är det ingen skillnad anser jag, det är människor, det är de personliga egenskaperna som behövs för tjänsten som styr, när jag anställer. Men man kan säga att tålamod, uthållighet, förståelse för att kunna hantera osäkerhet och att man är ”likeable” är egenskaper som jag tittar på.

Om en konsult är inne för ett specifikt uppdrag och ett specifikt projekt, så kan det skilja på vad jag letar efter, men är det en konsult som ska tillsättas för en vakant medarbetare, så är det ingen skillnad.

Har du någon som du inspireras av i ditt chefskap/ledarskap?

Jag har haft turen att ha haft några väldigt bra chefer genom åren, men jag inspireras bara till ca 80% av dem, det tycker jag är viktigt, att man inte bara kopierar rakt av. Dessutom har jag även inspirerats av de chefer som jag haft som kanske inte har agerat så bra alla gånger, dom har inspirerat mig till att bli bättre!

Sen finns det ju naturligtvis människor jag inte känner så bra, som jag läst om som inspirerar mig, till exempel: Sandra MacQuillan på Kimberly Clark, Tang Shoung Meng, VD på TSA International och naturligtvis Jonathan O´Brien, som jag känner personligen.

Hur har inköp förändrats under den tiden du har jobbat? Vilka är de största förändringarna?

För 20 år sen fanns det ett väldigt stort egoistiskt tänk för företagen, man var mer osentimental, och tyckte kanske att det bara var priset, som var viktigt. Nu pratar man mer om partners när man pratar om sina leverantörer, det är ett mer dynamiskt förhållande.

Hållbarhetsfrågan har också seglat upp den sista tiden. Förr i tiden, la man i bästa fall till en bilaga, nu är man mycket mer på tå, för att man vet att varumärket kan skadas rejält om man inte har stenkoll på hållbarhetsfrågorna.

Vad är ditt motto?

Jag har inget direkt motto. Däremot kan jag berätta vad min drivkraft är: Nyfikenhet aldrig stå still, jag vill hela tiden utvecklas och utveckla!

 

Med dom slutorden tackar jag Andreas, det har varit kul att prata med dig, och få ta del av dina skarpa insikter! Lycka till framöver.

Aktuellt

Visa alla nyheter

Jonas Carlberg

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 070-375 76 96 eller maila

jonas.carlberg@inkopsdesign.com

Boka

X