Your SEO optimized title page contents

Sara Jägborn firar snart ett år som kundansvarig på Inköpsdesign. I bagaget har hon 15 års erfarenhet av inköp i ledande roller. Här svarar hon på nio frågor om sitt arbete och hur hon hjälper Inköpsdesigns kunder att ta tillvara på deras inköpsmöjligheter.

Vad har du jobbat med tidigare?
Jag har varit inköpare, kategorichef, produktchef och inköpschef. Mina erfarenheter är främst inom retail och e-handel.

Hur hjälper dina erfarenheter dig i arbetet?
Jag har förståelse för hur inköpsorganisationer kan och bör fungera för att arbeta så smidigt och effektivt som möjligt. Dessutom upplever jag att jag kan ställa relevantare frågor och vara mer lyhörd inför detaljer. Jag pratar helt enkelt samma språk som våra konsulter.

Hur kom det sig att du blev kundansvarig?
Jag brinner för inköp och att vara kundansvarig är helt enkelt ett sätt att utveckla det intresset. Jag skulle inte kunna tänka mig att vara kundansvarig inom någon annan bransch – inköp är min grund, det är det jag står på.

Hur är det att arbeta med försäljning?
Jag har främst arbetat inom detaljhandel och e-handel tidigare och där innehåller ofta inköpsarbetet även försäljningsansvar. Detta gör att rollen som kundansvarig och den försäljning det innebär känns väldigt naturlig och trygg.

Hur är det att sälja konsulter?
Det är komplext att sälja en produkt vi brinner för, samtidigt som vi levererar en konsult som vi inte alltid jobbat med tidigare. Därför blir det extra viktigt att förmedla att vi säljer en kunskap som vi har, tillsammans med vår kandidatbank. Vi vill alltid ge mervärde till våra kunder och som specialister på just inköp är vi måna om att det ska vara rätt person till rätt roll. Det här är något jag tycker genomsyrar hela Inköpsdesign; vi är lyhörda och lyssnar på vad som sägs mellan raderna. Det gäller att lyssna på vad kunden behöver och inte lägga allt fokus på kravspecifikationen. Vi tar egna initiativ och är oerhört strikta med att hitta rätt!

Hur matchar man rätt person med rätt tjänst?
Det gäller att få med allting som kunden pratat om. För mig handlar en stor del om att tydligt förmedla till våra rekryterare vilken typ av person de ska leta efter. Jag fokuserar mycket på att ha en öppen och tydlig dialog så att allting är glasklart. Här tror jag mina tidigare erfarenheter som inköpare gör det enklare, eftersom jag kan tolka nyanser och har god insyn i själva inköpsarbetet.

Hur vet du vilka utmaningar och behov som finns hos kunden?
När jag har ett möte med en kund passar jag på att fråga mycket generella frågor om hur de jobbar och hur framtiden ser ut. Detta kommer sig naturligt eftersom jag är väldigt intresserad och vill vara i framkant. Att hålla koll på trender och snappa upp saker gör att man ligger rätt i tiden.

Har du någon trendspaning inför hösten?
Inköpare får en viktigare och viktigare roll. Både inköpare, ledning och styrelse förstår att inköp är väldigt angeläget. Det är vi väldigt glada över eftersom det är vad vi på Inköpsdesign står för och jobbar för. En ständig fråga är utmaningen att kapa kostnader med mycket omorganisationer och fokus på rätt personer i teamet. Detta tror jag även fört tankarna till oron över att inte utnyttja system rätt och hur dataintelligens kan göra inköp smidigare.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
När vi har haft en konsult ute och ser att kunderna växer med hjälp av deras kompetens. Att kunden fått puffen de behöver för att ta nästa steg och blir mer effektiva och lönsamma. Helt enkelt att hjälpa organisationer och se kunderna utvecklas!

Vill du komma i kontakt med Sara?
Hon nås på sara.jagborn@inkopsdesign.com eller på telefonnummer 070-080 75 91.