InköpsdesignNyhet

Så jobbar Inköpsdesign under virustider

19 mars 2020

Inköpsdesign har förändrat ramverket för att anpassa verksamheten till att fungera i virustider. Majoriteten av arbetet har flyttat över till att ske digitalt – allt från det dagliga arbetet på kontoret till kandidatintervjuer och kundmöten. Inköpsfunktionen hos företag behöver fungera under alla omständigheter.

– Vi har, precis som vanligt, ständig kontakt med konsulter och kunder gällande pågående uppdrag och affärer. Just nu är det extra viktigt att ta rätt beslut och utifrån vad myndigheterna säger. En dag lättar det och då går det att dra nytta av att ha aktiva och fortlöpande processer, säger medarbetare på Inköpsdesign.

Interna möten
Medarbetare på Inköpsdesigns kontor i Stockholm och Göteborg arbetar hemifrån i den mån det är möjligt. Samarbetet sker i digitala mötesrum via funktioner som exempelvis Teams.

Kandidatintervjuer och våra konsulter
Kandidatintervjuer sker i digitala mötesrum, vilket till viss del även gjordes tidigare, och de konsulter från Inköpsdesign som redan är ute på uppdrag följer respektive kunds anvisningar och beslut.

Kundmöten och nykundsmöten
Även kundmöten och nykundsmöten genomförs digitalt via olika webbaserade funktioner, Teams och Webex är vanliga.

– En stor anledning till att vår verksamhet fungerar digitalt är att vi i våra leveranser utgår från att vara personliga. Det arbetssättet gör det enklare att kommunicera digitalt med nya relationer och såklart, när man redan har en stark relation sedan tidigare, säger en medarbetare på Inköpsdesign.

Digitala verktyg
Fler och fler lär sig att arbeta digitalt och att hantera de nödvändiga verktygen. Något som Inköpsdesign hoppas att folk i branschen kan dra lärdom av längre fram.

– Jag arbetade på Ericson under 2000-talet när de hade reseförbud inom företaget för att undvika konkurs. Då anpassade vi oss snabbt till telefonmöten. Det finns saker som kan kännas jobbigt nu, men en bra grej är att folk lär sig jobba med digitala hjälpmedel, vilket är hållbart i längden. Förhoppningsvis kan vi lära oss av det och kan exempelvis minska resandet, säger en medarbetare på Inköpsdesign.

Aktuellt

Visa alla nyheter

Jonas Carlberg

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 070-375 76 96 eller maila

jonas.carlberg@inkopsdesign.com

Boka

X