Okategoriserade

Undvik förlora kandidater i rekryteringsprocessen

2 juli 2019

Arbetsmarknaden just nu är verkligen till fördel den arbetssökande. Kompetenta inköpare har sällan varit mer eftertraktade och många sitter med fler än ett erbjudande. Den som bestämt sig för att byta jobb kommer dessutom inte att vilja vänta på en utdragen rekryteringsprocess utan har ofta igång flera processer parallellt.  

– Det finns knappt något mer frustrerande än när både kund och kandidat fattar tycke för varandra men att företaget av någon anledning drar ut på tiden att lämna ett konkret erbjudande – och att sedan drömkandidaten tackar ja till ett annat företag som är snabbare, säger Maria Nolberg, rekryterare på Inköpsdesign.

Beslutet om vem som ska bli erbjuden ett jobb i en rekryteringsprocess behöver självklart vara väl grundat, men det finns några saker att ha i åtanke för att undvika att processen drar ut på tiden. Som specialister på att rekrytera inköpare känner Inköpsdesign väl av svängningar på marknaden – både när det är kandidatens eller arbetsgivarens marknad. Här får du tre viktiga saker att tänka på i rekryteringsprocessen.

  • Trippelkolla så ni har rätt kravprofil. Underlätta sökandet efter rätt kandidat genom att lägga extra tid på att utvärdera om kravprofilen stämmer. Det är väldigt kostsamt och tidskrävande att halvvägs in i en rekryteringsprocess göra omtag för att profilen från början inte var rätt.
  • Avsätt tid! Även om du har hjälp från en rekryteringspartner så bör du som rekryterande chef avsätta och blocka tid i din kalender för att hålla intervjuer. Sätt upp en rimlig tidsram med din rekryterare för när du kan förväntas vara tillgänglig för intervjuer. Säkerställ även att eventuella interna partners som ska träffa kandidaten har avsatt tid.
  • Återkoppla, återkoppla, återkoppla. Både till rekryteringspartners och kandidater. Saker händer, folk blir sjuka, det kommer uppköp och omorganisationer. Med tydlig information finns det stora chanser att en tilltänkt kandidat kan vänta på rätt arbetsgivare även om processen skulle dra ut på tiden. Kom ihåg att radiotystnad aldrig någonsin stärker ert Employer Brand.

Läs mer om hur Inköpsdesign kan hjälpa er med att rekrytera rätt inköpare.

Aktuellt

Visa alla nyheter

Jonas Carlberg

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 070-375 76 96 eller maila

jonas.carlberg@inkopsdesign.com

Boka

X