Your SEO optimized title page contents

Billigast är förstås sällan bäst. Men vad är tillräckligt bra – och därmed rätt produkt och pris för just vår organisation med våra specifika behov? Här förklarar vi hur vägen till rätt produkt ser ut och varför förankring och förståelse för hur verksamheten arbetar och fungerar är avgörande för framgång. 

Att hitta en produkt som är tillräckligt bra handlar om att leta efter den produkt som är rätt för just ert företag. För att lyckas med det är processen det centrala, och den måste ha fokus på att hitta den produkt som passar bäst, menar Rolf Persson, delägare i Inköpsdesign och med över 30 års erfarenhet som inköpare och konsult. 

– Priset är alltid en viktig komponent, men först när man hittat en process som fungerar och inom ramen för det har offerter som matchar vår kravspecifikation ska man förhandla om priset på produkten, säger Rolf Persson. 

Det egna företagets behov 
Det som är tillräckligt bra för just er behöver inte alltid vara den bästa produkten på marknaden utan det beror helt på vilka behov som företaget, avdelningen eller den specifika gruppen har. Här gäller det att ha förståelse för hur företaget arbetar och vad som krävs för att verksamheten ska fungera på bästa sätt. Den allra mest avancerade och därmed dyraste labbutrustningen kan i vissa fall vara helt rätt att investera i om det verkligen ger ett mervärde medan hela labbpersonalen troligen inte behöver eller kanske ens kan använda alla tekniska möjligheter som följer med den dyraste utrustningen. 

– Att köpa det som är tillräckligt bra kan vara en utmaning om man exempelvis sitter med teknikorienterade ingenjörer som specialiserat sig på en viss teknik. Som inköpare måste du kunna reflektera över vad som egentligen behövs. Kräver arbetet den dyraste och senaste utrustningen eller räcker det med en något billigare modell? Låt leverantörerna vara med och lösa problemet.

Låg kvalitet kostar i långa loppet 
En viktig fråga är hur man prissätter värdet på god kvalitet. Enligt Rolf Persson handlar det inte bara om konkreta prislappar – utan även om efterföljande kostnader och vad företaget prioriterar. Att hantera reklamationer, förseningar och liknande kostar pengar och har också en ytterligare kostnad eftersom färre reklamationer betyder fler nöjda kunder. Alltför billiga produkter kan, om man räknar på detta sätt, betinga en hög kostnad om man räknar in alla värden. 

– Helhetsbilden är viktig och den grundar sig förstås på att man som inköpare kan och förstår verksamheten, säger Rolf Persson.

Skapa konkurrenssituation 
Utan verklig konkurrens sticker priset alltid iväg. Så det gäller som inköpare att skapa konkurrens kring priserna på de produkter ni efterfrågar. För den som jobbar på ett stort företag och upplever att leverantören ligger högt i pris kan det fungera att be leverantören sänka priset, medan den som jobbar på ett mindre företag måste hålla konkurrensen vid liv hela tiden.

Vi kan en sak – inköp

Boka ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en av våra experter.

Stockholm:
Sara Jägborn
070-080 75 91 sara.jagborn@inkopsdesign.com

Göteborg:

Rolf Persson
073-656 56 19
rolf.persson@inkopsdesign.com