Veckans inköpsfråga 3#

Vi har samlat svaren från veckans inköpsfråga 3# Om du fick ge ett råd, till dig själv, när du precis hade börjat arbeta med inköp – vad skulle du säga?

17 stycken intressanta inköpare har svarat och nedan ser du deras tips!

”Du kan inte släcka alla bränder samtidigt, arbeta metodiskt och fokuserat.”

#1 Robin Jande, strategisk inköpare på Gyproc

”Våga lämna skrivbordet, jobba nära linjen och dina leverantörer – Excel lär du dig på vägen.”

#2 Henrik Vigren, Category Manager på Bonava

”Bra inköp är också sälj, lär känna din leverantörsmarknad och fundera på vad som är dina USP’ar och ESP’ar i varje inköp!”

3# Peter Eklund, Senior Purchasing Consultant på EFFSO

”Våga ta hjälp av inköpskollegor och linjefunktioner, för att täcka de man själv inte tänkt på.”

#4 Samir Mehinovic, Verkstadschef på Nobina

”Du kan inte göra den perfekta upphandlingen där alla blir nöjda. Du måste verkligen ta projektledarrollen, ta ställningen, ge råd och visa vägen till bra val. På detta sätt ger du beställaren möjlighet att få bästa möjliga affär för sin verksamhet.” *

#5 Viktoria Hjärtenfalk, Strategisk Upphandlare på Upphandlingscenter

”Förstå strategin i företaget, liksom din kund. Med ett helikopterperspektiv blir du en bättre beslutsfattare och även mer framgångsrik förhandlare.”

#6 Helena Kullberg , egen konsult på H.Kullberg

”Börja fundera på vad ett ”bra inköp” är och framförallt för vem det är bra för… Upptäck hur många olika intressenter där finns. Det blir startskottet för en mycket intressant resa.”

#7 Ulf Ringström, IT Procurement Manager på Ricoh Business Systems

”Gör så mycket som går tidigt i processen, fånga upp intressenters synpunkter, undersök/förstå marknaden, ta kontakt med folk, det är basen till hela strategin.”

#8 Maria Ekwall-Menninga, Procurement Officer på European Spallation Source

”Lägsta priset är sällan bästa priset analysera hela kedjan innan du tar beslut.”

#9 Kristofer Nilsson, Inköpschef på Torkelson Möbel

”Lyssna, intressera dig på riktigt för att förstå varför andra gör som de gör. Ska inköp ha någon relevans måste andra avdelningar se nyttan med vårt arbete, berätta om allt bra vi gör. På samma sätt som säljavdelningen skryter om sina affärer.”

#10 Medarbetare, hos Inköpsdesign

”Många är rädda för att bli granskade. Se möjligheterna att utvecklas snabbare och få mer kunskap genom att be kollegorna granska din förfrågan innan du skickar den. ”*

#11 Andreas Bader, Purchase Manager på NCC

”Förutom att skapa relationer med externa kontakter är interna stake holders en mycket viktigt del i inköparens vardag. Förstå andra avdelningars behov.”*

#12 Birgitta Högström, Inköpschef hos Aritco

”Lyssna och förstå syftet. Våga tänka utanför den berömda boxen.”

#13 Johanna Dahlgren Ericson, Procurement Manager på Diaverum

”Skaffa en mentor och se till att få hänga med på möten/besök/förhandlingar bara för att få lyssna och lära (…)”

#14 Erica Ljungström, Strategic Purchasing på OFFECCT

”Siffror är lika roligt arbete som produkten i sig.”

#15 Marcus Lagerman, DTC Buyer på Peak Performance

”Vikten av att lära från person/organisation. Försök att hitta bra chefer med inköpserfarenheter och/eller organisationer med förståelse och fokus i inköp för att sätta grunderna i hantverket.”

#16 My Ling Tang, Inköpsansvarig på Folktandvården Skåne

”Tänk efter om du hade gjort affären om det var din egen välfyllda plånbok och inte ett företags.”

#17 Johan Lindqvist, Category Manager på Granngården

Jonas Carlberg

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 070-375 76 96 eller maila

jonas.carlberg@inkopsdesign.com

Boka

X