I början av oktober 2020 fick Inköpsdesign en förfrågan från Elekta. De hade hittat företaget via Google och behovet var att rekrytera en senior strategisk inköpare med start omgående.

Lena Söderberg, vd på Inköpsdesign, hur kommer det sig att Elekta valde er?

– Vi är nischade mot Supply Chain och pratar dagligen med inköpare på olika nivåer, så vi har blivit bra på att förstå och stämma av vad de olika rollerna innebär, inte bara gå efter ett frågebatteri.

Hur gick rekryteringsprocessen till?

– Processen inleddes med möten med olika berörda personer inom Elekta, framför allt för att ta fram rätt kravprofil. En del i uppdraget var att Elekta behövde kompetens på plats inom 4-5 veckor, normalt tar en rekrytering minst 6 veckor.

Vad var resultatet?

– Fem veckor efter projektstart och efter en intensiv insats kunde Inköpsdesign presentera den rätta kandidaten och Elekta skrev anställningsavtal. Inköparen var senior och hade strategisk kompetens som både matchade kravprofil och de personlighet som stämde överens med hur företaget vill jobba; professionellt med en ödmjuk framtoning samt stolthet för vad man bidrar med.

– Jag är mycket glad över Elektas förtroende och att de är nöjda med Inköpsdesigns insats.

Så säger Elekta:

”Tack för ett mycket bra samarbete kring denna rekrytering. Allt gick enligt denna ganska offensiva plan vi satte upp i början på oktober, med mål att ha kontrakt signerat mitten av november, så jag kan varmt rekommendera era uppdrag till andra företag.”

Läs mer om Inköpsdesigns rekryteringsprocess

Rolf Persson

Hej! Vill du veta mer om hur ni kan spara
pengar och öka kvaliteten på era inköp,
ring mig på 073-656 56 19 eller maila rolf.persson@inkopsdesign.com.

Du kan också boka kostnadsfri rådgivning med någon av våra experter.

Boka

X