Därför är inköparen det växande företagets bästa vän

Det finns få länder likt Sverige där kreativitet, uppfinnande och vilja så tydligt syns i ekonomin i form av framgångsrikt företagande. Det börjar bli en tydlig bild av entreprenörskap som vi svenskar lever upp till. Med passion, vilja och mentalitet bygger vi framtidens företag och som resultat upplever vi tillväxtresor som aldrig skådats tidigare. Men mitt i denna framgångssaga har vi tappat fokus på ett område som annars inte nämns – inköp. Den expertis som hjälper företaget att växa långsiktigt med lönsamhet i åtanke.

Jag har träffat alltför många företag som funderat på varför nettoresultatet inte blir bättre trots att tillväxten är god. Det kan verka komplicerat men egentligen är det ganska enkelt – att hantera det däremot är en annan historia.

Vad dessa företag har gemensamt är att siktet enbart är inställt på att öka omsättningen och att fortsätta sin tillväxtresa. Vägen dit spelar egentligen inte någon större roll så länge företaget når sina mål. Men är verkligen detta rätt?

Tittar vi tittar närmare på ekvationen inser vi snabbt att det är mer än bara högre omsättning som påverkar företagets resultat. Det kan verka självklart för dig som läser men det är viktigt att poängtera – varje företag har så kallade kostnadsläckor.

 

Dessa läckor är utgifter som hindrar företag från att behålla sina intäkter och ökar proportionerligt med tillväxten. För det är mycket som sker när ett företag blir större. Ny personal anställs, mer kontorsutrymme behövs, flera leverantörer tas in och helt plötsligt har kostnaderna skjutit i höjden. För att dessa inte ska slå ut intäkterna behövs personer som ser efter företagets välmående.

Dessa personer går under titeln inköpare och är enligt mig det växande företagets bäste vän. Deras jobb är att skapa struktur och rutin som rustar för framtiden. I detta fall skulle inköparen identifiera läckorna med en väl utförd kostnadsanalys för att sedan agera och täppa igen dem.

Resultatet? Ett lönsamt företag som kommer växa långsiktigt.

Nu är det upp till dig att agera – prata med din inköpare och be om att få reda på vilka kostnadsläckor som finns. Fråga exakt vilka resurser som behövs för att täppa igen dem och ta första steget till ökad lönsamhet.

Tillsammans sprider vi nyttan inköp bidrar med!

Jonas Carlberg

Hej! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er hitta rätt resurs inom supply chain, ring mig på 070-404 18 80 eller maila

jonas.carlberg@inkopsdesign.com

Boka

X