Strategisk inköpare arbetsuppgifter
Nu har vi presenterat vad en strategisk inköpare gör och för att ge dig en mer konkret uppfattning har vi även skapat en lista för den strategiska inköparens arbetsuppgifter.
- Ansvarig för leverantörsförhandlingar, leverantörsutveckling och leverantörsutvärderingar
Detta är till större delar vad strategiskt inköpsarbete innebär. Att ansvara för sina leverantörer och med det kommer förhandlingar där villkor diskuteras för framtida leveranser, samarbetsutveckling och utvärdering av tidigare samarbete.
- Ansvarar för prissättning och sortimentsutveckling
I vissa branscher ansvarar den strategiska inköpare för prissättning av varor och utveckling av sortimentet d.v.s. ta in och ut nya varor från hyllorna eller webbshoppen. Vanligtvis finns en produktchef som ansvarar för att skapa ett attraktivt konsumenterbjudande och en strategiska inköpare som ser till att få bra villkor hos leverantörerna.
- Arbeta för att uppnå typiska KPI:er (key performance indicators).
KPI:er är vanliga mått på hur inköpet mår, det kan vara antalet förseningar som skett under månaden eller hur många % av de anställda på företaget som inte köper efter avtal. Dessa införs av inköpschefen och används för att mäta inköparnas arbetsinsatser.
- Arbeta projektbaserat för att hitta synergier inom inköp
Företag som ingår i en koncern med dotter- och moderbolag har ofta projekt menade att hitta gemensamma inköpsbehov som kan konsolideras till färre större inköp när det görs tillsammans. På så sätt minskas kostnaderna och koncernen får större förhandlingskraft då det agerar som 1 enhet istället för flera separata.
- Omvärldsbevakning av leverantörer
Att bevaka omvärlden är ett mer generellt uttryck som används för att beskriva den strategiska inköparens arbetsuppgift när det kommer till leverantörsbevakning. Det betyder kort att inköparen ska hålla koll på omvärlden och använda förändringar till företagets fördel t.ex. ett ras i oljepriset ska göra att företag köper billigare olja eller en ny teknologi som sänker produktionskostnaderna för leverantören ska medföra bättre leverantörspriser.
- Optimera leverantörsbasen (kategoristyrning)
Optimering av leverantörsbasen betyder att den strategiska inköparen ska balansera typen av leverantörer, dess villkor, antalet leverantörer och andra förhållanden efter verksamhetens karaktär. För att göra det mer konkret kan det handla om t.ex. att ha 3 stycken leverantörer av en kameralins som är livsviktig för produktionen av bilens backkamera. Om denna inte skulle levereras kan inte bilen säljas, det är därför optimalt att ha fler än 1 leverantör för att sprida risken och undvika produktionsstopp.